Broadwood tafelpiano, datering 1808.
Het speelmechaniek moest geheel gereviseerd worden. Hamerkopjes opnieuw bevilten, de lederen scharnierpunten van hamers en dempers vervangen. Een nieuwe besnaring. De pedaalpoot was verdwenen. Via het instrumenten museum in Brussel hebben wij van eenzelfde Broadwood tafelpiano uit die periode de pedaalpoot kunnen kopieren.
Enkele ontbrekende ornamentjes aanvullen en de kast geheel opnieuw in de blanke politoer. Resultaat een oogstrelende tafelpiano met een zeer intieme klank.
John Broadwood, van origine een Schot, trok als jongeman naar Londen en ging werken in de werkplaats van Burkat Tchudi een Zwitser die een instrumenten werkplaats had waar hij klavecimbels bouwde en aan de wieg stond bij de ontwikkeling van de piano-forte. In 1774 bouwde Broadwood, inmiddels als zaakvoerder zijn eerste tafelpiano. Later werden vooral zijn vleugels zeer gewaardeerd door o.a. Haydn, Beethoven en Chopin.
Bovenaanzicht op klankbord bij eerste kennismaking. Datering rond 1808.
De pennen en het dempermechaniek ontbloot van alles.
Niet origineel is de beschilderde klankbodem maar is zeker van oudere datum (19e eeuw vermoedelijk). Na overweging tot de slotsom gekomen de beschildering te laten zitten vanwege het feit dat er in het verleden vaker aan dit instrument is gewerkt. Het hoort bij de historie van het instrument.
Het dempermechaniek, vervanging van de lederen scharnierpunten.
De discant van het hamermechaniek, losse hamertjes op de toetsen. Op de achtergrond een klassieke hobo en een barokhobo, instrumenten die rond 1800 nog zo eruit zagen.
Demperklosjes, en dempervilt met rood ondervilt.